Citycon har inngått avtale med den Kongsvingerbaserte entreprenøren Ø.M Fjeld om utvidelsen av Kongssenteret. Bygget skal reises vest for senteret, der Brusenteret i dag står.

Citycon investerer ca. 85 millioner (eks. mva) når selskapet nå skal utvikle et tidsriktig og miljøvennlig bygg på 4 500 kvm fordelt over to plan. Ø.M Fjeld kjenner Kongssenteret meget godt, og ble et naturlig valg når Citycon skulle hente inn en entreprenør.

- Vi har hatt et godt samarbeid og en god relasjon i mange år, helt siden Kongssenteret ble bygget i 2001. De var også med når vi utvidet i 2012, så det føles som et trygt og riktig valg når vi nå realiserer planene om et utvidet handelstilbud på Kongssenteret. Ø.M Fjeld er en solid entreprenør med lokal forankring, noe som er viktig for oss sier utviklingssjef Fredrik S. Myhre i Citycon.

Hele området vest for Kongssenteret er under utvikling der boligprosjektet Dr. Juells Park også er en viktig del av fornyelsen i denne delen av byen.

- Arkitektonisk ønsker vi å bygge videre på de arbeidene som ble gjort ved siste utvidelse i 2012, slik at vi sikrer et helhetlig uttrykk mellom disse byggene. Samtidig vil boligene bidra til en enda sterkere byfølelse, med gode kvaliteter og muligheter for rekreasjon.

Til sammen vil det nye bygget romme rundt 6-7 butikker, og ha 50 parkeringsplasser. Det skal bygges etter miljøstandarden BREEAM-NOR.

- Vi er veldig godt fornøyd med å få muligheten til å være med på dette prosjektet. På mange måter føler vi jo et eierskap til Kongssenteret siden det ble bygget i 2001 og senere ved utvidelsen i 2012. Samtidig kan man ikke ta noe for gitt, og det er veldig positivt at et av de største kjøpesenterselskapene i Europa ønsker å velge en lokal samarbeidspartner, sier administrerende direktør Kjell Bjarte Kvinge i Ø.M Fjeld.

Planlagt åpning for den nye delen av Kongssenteret er julehandel 2016. Boligprosjektet, bestående av 4 bygg og 50 leiligheter, er planlagt ferdigstilt og innflytningsklare sommeren 2017.

Det er ventet at Kongssenteret vil øke sin omsetning fra ca. 380 millioner kroner til nærmere 500 millioner kroner.

Bildetekst: f.v Harald Gjermundrød (prosjektleder) ,Kjell Bjarte Kvinge (adm.dir), Fredrik  Myhre (utviklingsjef) Tarjei Sandnes(kommersiell direktør)

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt
Fredrik S. Myhre, utviklingssjef Citycon mob: 995 85 385