Fretex med popup-butikk i Storbyen kjøpesenter i Sarpsborg

Fretex ønsker å være med på trenden med popup-butikker, og Sektor Gruppen muliggjør dette. Først ute er Storbyen kjøpesenter i Sarpsborg. Fretex har ikke butikk i Sarpsborg, og det er derfor ekstra gledelig for alle parter at Fretex åpner en popup-butikk her. Fretex er godt etablert i Fredrikstad og Moss, og har ønsket seg en butikk i Sarpsborg da østfoldingene er opptatt av gjenbruk og mote.

- Fretex har ikke butikk i Sarpsborg, og det er derfor ekstra gledelig å åpne en popup-butikk her.  Vi er godt etablert i Fredrikstad og Moss, og har ønsket oss en butikk i Sarpsborg en stund nå. Vi vet at østfoldingene er opptatt av gjenbruk og mote, sier Line Isegran, salgssjef butikker i Fretex Øst-Norge.

Fretex har 41 butikker fra Kirkenes i nord til Mandal i sør.
Fretex samler inn og gjenbruker klær og andre ting.

- Mange er vant til å gi til Fretex og besøke butikkene våre, og det er bra. Men det er ikke så mange som vet at Fretex er Norges største attføringsbedrift.  Jobbsøkere får nye muligheter i arbeidslivet gjennom våre attføringsprogram.  I fjor fikk 351 personer jobb etter ha vært innom Fretex, forteller Isegran videre.

- Vi er veldig stolte over å få muligheten til å åpne Fretex-butikk her på Storbyen. Med Fretex tilføres senteret en ny dimensjon innenfor mote, både med tanke på samfunnsansvar, og den voksende second-hand trenden, sier senterleder Annette Kay.

Butikken vil være på rundt 150 kvadratmeter, og ligger i 1.
etasje i Sagabygget.

Selv om nordmenn er flinke til å gi til Fretex, er det mye klær som kastes. Det antas at hver nordmann kaster om lag 8 kg klær i søpla hvert år. Halvparten av disse klærne er fullt brukbare.  Det å gi til ombruk er et godt miljøtiltak.
Når man støtter Fretex, støtter man samtidig Frelsesarmeens øvrige sosiale arbeid og lavterskeltilbud. 10 prosent av bruktinntekten til Fretex går til disse tiltakene. I fjor utgjorde det ca. 20 millioner kroner på landsbasis.

Fretex har gitt ut et kundemagasin som viser mer av mangfoldet: http://issuu.com/fretex/docs/fretexmagasin_2013

PDF icon Download PDF (212.66 KB) File Download DOC (14.86 KB)