Når nye Kremmertorget nå står helt ferdig er det med en betydelig utvidelse og ansiktsløftning siden den trinnvise utbyggingen begynte i oktober 2010.

5000 nye kvadratmeter er kommet til, hovedsakelig gjennom å bygge en ny 2. etasje over parkeringsplassen. Antall butikker øker fra 45 til 55, og blant de nye leietakerne er Clas Ohlson somskal være med å gi Østerdalens nye handelsflaggskip en forventet omsetningsøkning på mer enn 100 millioner kroner.

– Vi er stolte over å kunne ønske folk fra Elverum og hele Østerdalen velkommen til et kjøpesenter som både dekker alle handelsbehov og er bygget for framtiden. Kremmertorget er et spennende senter i vår stadig voksende portefølje, sier administrerende direktør Eirik Thrygg i Sektor Eiendomsutvikling.

Vekst og nye sentre

Nyåpningen av Kremmertorget kommer etter et særdeles spennende år for Sektor. 2011 endte med en omsetningsøkning for de eide eller forvaltede kjøpesentrene i porteføljen på 3,7 milliarder kroner til totalt 15, 3 milliarder. I vinter ble det også kjent at det nord-europeiske private eqity-selskapet Niam som eier Sektor Eiendomsutvikling, hadde kjøpt fire sentre fra Oslo Area. To av disse var allerede i Sektors forvaltningsportefølje, mens de to andre vil på sikt vil komme inn som nye sentre og øke porteføljen til totalt 29 sentre.

– Niams kjøp av disse fire sentrene og deres uttrykte tillit til oss, bekrefter Sektor Eiendomsutviklings posisjon som Norges mest offensive kjøpesenterselskap. Med flere nyoppussede og utvidede sentre som Kremmertorget i porteføljen, har vi nå et enda bedre og mer variert tilbud for våre kunder og leietakere og er således godt rustet for videre vekst, sier Eirik Thrygg.

Men oppussingene handler om mer enn vekst. Sektor har forpliktet seg til å forsøke å få alle sine nybygg sertifisert etter Europas ledende miljøstandard BREEAM, og som pilotprosjekt ligger Kremmertorget an til å bli det første BREEAM-sertifiserte kjøpesenteret i hele Norge.

Det innebærer blant annet lavenergibelysning i fellesarealer, bevegelsessensor på belysning i kontorer og toalettet og gjenvinning av overskuddsvarme fra kjølemaskiner til oppvarming av bygget. Beregnet energibehov for Kremmertorget er mer enn 40 prosent lavere enn forskriftskravet.

Skryt fra Navarsete

– Ved å bygge etter Breeam-kravene vil du få bygg som er mer energieffektive og billigere i drift. Men for oss i Sektor er dette et valg som handler om mer enn det forretningsmessige. Vi tar vår posisjon som Norges nest største kjøpesenterforvalter på alvor, og ønsker at våre sentre både skal bygges og driftes på en bærekraftig måte som skåner miljø og legger til rette for lokal utvikling, sier administrerende direktør Eirik Thrygg i Sektor Eiendomsutvikling.

For i tillegg til det miljømessige innebærer BREEAM-sertifiseringen at Sektor har brukt kortreist materialer og lokal arbeidskraft i utbyggingsprosjektet. God regionalpolitikk, mener Kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete som trakk fram Kremmertorget som et eksempel til etterfølgelse da hun åpnet den nordiske miljøbyggkonferansen Nordic Green Building Council Conference tidligere i vinter.

– Jeg oppfordrer alle som Breeam-sertifiserer sine bygninger til å bruke lokalt produserte materialer, var den klare beskjeden fra Navarsete.

Les siste nytt om hva som skjer