Restaurant Egon kommer til Storbyen, og Sarpsborg blir den første byen i Østfold det kjente restaurantkonseptet etablerer seg. - Vi skal trekke flere folk til sentrum, og vi vil skape mer liv på torget. Det blir helmaks med Egon, sier senterleder Annette Kay.

Etableringen av Egon kommer i forbindelse med den planlagte utvidelsen av Storbyen. Kjøpesenteret skal både pusse opp og utvide den delen som er kjent som Saga-bygget. I tillegg til betydelige endringer inne, skal det bygges ny fasade og inngangsparti.

- Den delen av Storbyen som vender ut mot torget skal få et helt nytt utseende og vi skal bidra til å skape et mer levende torg. Da er det viktig med gode spise- og serveringssteder. Når vi nå får Egon hit til Sarpsborg og Storbyen kommer det til å gi både senteret og sentrum et løft, sier eiendomssjef Cecilie L. Bruusgaard.

Uteservering på torget
Restauranten vil ha 220 sitteplasser inne, og ønsker samtidig å få ca. 150 sitteplasser ute. Estimert omsetning er mellom 25-30 millioner kroner. – Vi er stolte av å få være de som ønsker Egon velkommen til Østfold, og jeg er sikker på at denne restauranten kommer til å falle i smak hos sarpingene, sier Kay som lover mye liv og røre på torget når «nye» Storbyen står klar.

Populær restaurant
- Vi mottar årlig rundt 40 tilbud om å etablere nye Egon restauranter i både inn- og utland, men vi velger å takke nei til de fleste da vi ikke ønsker å bli for store. Vi ønsker å ha et bredt utvalg av ulike restaurantkonsepter i nærheten av våre restauranter for å bygge et variert restauranttilbud for gjestene. Beliggenheten på Storbyen med tilgang til torget og resten av sentrum var viktig for oss når vi valgte å etablere oss her i Sarpsborg, sier Daniel Aarseth som er driftsleder for Østlandet hos Egon Restauranter. Vi er opptatt av å holde på konseptet og investerer ca. 20 millioner på å bygge opp en ny restaurant, legger han til.

Sektor Gruppen, som eier Storbyen skal investere 120 millioner kroner i oppgradering og utvidelse av senteret. Planlagt åpning av «nye» Storbyen er i løpet av høsten 2015.

Cecilie L. Bruusgaard, eiendomssjef Sektor Gruppen, Mobil: 928 05 505
Daniel Aarseth, driftsleder Østlandet, Egon Restauranter / Norrein Gruppen Mobil: 930 49 608