Solal Awards arrangeres av International Council of Shopping Centres, og har som siktemål å belønne de mest effektive kampanjene blant kjøpesentre i Europa og Sør-Afrika.

Sektor Eiendomsutvikling er nominert i B2B-kategorien for sitt gründerkit som skal gjøre det enklere for førstegangsetablerere å starte butikk på ett av kjedens 26 kjøpesentre. Prisen deles ut i Budapest 7.-8. juni.

- For oss er det fantastisk morsomt å bli løftet fram i dette selskapet som er det gjeveste innen den europeiske kjøpesenterbransjen. Samtidig er vi stolte over å ha turt å holde fast på en idé som i bunn og grunn handler om å ta på alvor de utfordringene det følger med å starte for seg selv innen handel, sier markedsdirektør Marianne Mazarino Håkonsen i Sektor Eiendomsutvikling.

Nisjebutikker differensierer senteret

I gjentatte kundeundersøkelser har kjøpesenterpublikumet meldt tilbake at de ønsker flere nisjebutikker som alternativer til de store kjedene. Utfordringen for alle de store kjøpesenteraktørene, er at dette er en gruppe som både krever tettere oppfølging og innebærer en større risiko for konkurs, tomme lokaler og tapte leieinntekter.

Ideen til gründerkit var derfor at man ved å gi nye etablere tilbud om en helt særegen oppfølging før, under og etter åpning, kunne lokke til seg aktører som ellers ville valgt en annen lokasjon – og dermed styrke butikkmiksen på sentrene.

- Det er nå en gang slik at markedet i Norge ikke er så stort. Derfor trenger de fleste som starter opp sin egen lille nisjebutikk, tilgang til et lokale som sikrer en jevn strøm av handlende i kjøpsmodus – som på et kjøpesenter. Men det har mange kjøpesentre vært redde for å gi dem siden de etablerte kjedene med sitt trofaste publikum og solide regnskapssystemer er et langt tryggere valg, sier markedsdirektør Marianne Mazarino Håkonsen i Sektor Eiendomsutvikling.

Plan og Paracet

I pakken som alle nye gründere får, ligger fem ulike verdisjekker som skal brukes til å gi bistand på økonomi- og regnskapsforståelse, butikkutvikling, åpningskampanje, finansierings- og selskapsrådgivning og markedspakke. Eiendomssjefene til hvert senter bestemmer hva og hvor mye som skal gis av bistand.

Gründerne får også en minnebrikke med diverse dokumenter som kan være til hjelp for de som starter butikk for første gang: Budsjett- og regnskapsmodeller, forretningsplanmodell, standard leiekontrakt samt andre viktige dokumenter.

– Og for ikke å glemme basisen: En kalkulator, penn og notisblokk og ikke minst en pakke Paracet som kan brukes til tøffe dager. Vi sminker ikke sannheten og er ærlige med hverandre om at det å starte butikk kan være veldig tøft – derfor er det også så tøft å bli belønnet for ærligheten, sier Marianne Mazarino Håkonsen.

For mer informasjon, vær vennlig og kontakt:

Marianne Mazariono Håkonsen, markedsdirektør
E-post: marianne.haakonsen@sektor.no