Oslo, 26. april 2012 - Sektor Eiendomsutvikling AS fikk i 2011 et resultat før skatt på kr 178 mill. På tross av at 2010 var et rekordår for selskapet endte resultatet kr 42 mill bedre enn året før justert for engangsgevinster i 2010 i forbindelse med salg av aksjer i Kuben Senter på Hønefoss og Bryn Senter i Oslo. Resultatforbedringen forklares med økte leieinntekter som følge av kjøpet av Linderud Senter, generelt lav ledighet og god drift, økte prosjekt- og forvaltningsinntekter og lavere rehabiliteringskostnader.

- Selv i et år med forsiktig vekst i privat konsum greide vi å øke omsetningen med kr 3,8 mrd og nådde med nye forvaltningsoppdrag omsetningsmålet på kr 15 mrd. Det tilsvarer en sammenlignbar omsetningsvekst for Sektorsentrene på 3,4 % målt mot 2010, sier adm.dir Eirik Thrygg i Sektor Eiendomsutvikling AS.

Flere kvadratmeter i Hedmark
En viktig bidragsyter for veksten i 2011 var kjøpet av Linderud Senter i januar, som opplevde en betydelig vekst på hele 14 % med en omsetning på kr 670 mill. Det ble i 2011 igangsatt flere utbyggingsprosjekter og på Kongssenteret i Kongsvinger ble første trinn med 3 000 kvadratmeter nytt handelsareal ferdigstilt. Også Kremmertorget på Elverum har vært igjennom trinnvis utbygging med flere delåpninger i 2011, og senteret stod helt ferdig i mars i år. På nye Kremmertorget er det blitt plass til 55 butikker på 22 100 kvadratmeter.

Samtidig er Herkules i Skien åpnet for full drift og forvaltningen for Storebrandsentrene Holmen Senter i Asker, Buskerud Storsenter/Krogstad Senter og Magasinet i Drammen er oppe og står.

Skal vokse videre
- Vi har ambisjoner om fortsatt vekst gjennom våre forvaltningsoppdrag, kjøp og utleie. I januar inneværende år kjøpte våre eiere gjennom Niam Fund V de fire kjøpesentrene Strandtorget på Lillehammer, Stadionparken i Stavanger og CC Varehus og Torget Vest i Drammen fra Oslo Areal. Første kvartal 2012 har startet sterkt, med en vekst hittil i år pr uke 13 på 3,8 % justert for handledager. De bransjekategoriene som har gjort det best er hus, hjem, samt mat og drikke, sier Thrygg.

For ytterligere å forsterke markedsposisjonen kjøpte Sektor Eiendomsutvikling AS i 2011 reklamebyrået Centerteam AS, som i mer enn ti år har spesialisert seg på kjøpesentermarkedsføring.

Med 26 kjøpesentre og over kr 15 mrd i omsetning har Sektor Eiendomsutvikling AS et svært godt tilbud til sine kunder og leietakere.

For ytterligere informasjon:
Sektor Eiendomsutvikling AS: