Skøyen 3. januar 2013:

Sektor Eiendomsutvikling sine kjøpesentre leverte en knallsterk avslutning på et spennende år for selskapet. Etter eierskiftet i november og kjøp av nye sentre i romjulen, avsluttet Sektor-sentrene med en samlet omsetningsvekst for året 2012 på 2,6 prosent.

Totalomsetningen for Sektor Eiendomsutvikling endte på 15,69 milliarder kroner, noe som gjør selskapet til det nest største kjøpesenterselskapet i Norge. Omsetningsutviklingen for hvert Sektor-senter følges nøye gjennom året basert på budsjett og markedsutviklingen generelt, både nasjonalt og regionalt, og felles for alle var en god utvikling sammenlignet med markedet.

-Dette er et resultat vi er godt fornøyd med, sier administrerende direktør Eirik Thrygg i Sektor Eiendomsutvikling. Vi har vært gjennom et spennende år hvor vi har sett store regionale forskjeller i omsetningsutviklingen som følge av økt konkurranse, særlig ser vi dette i Drammen, Trondheim og Bodø. Konkurranse er bra, og vi liker utfordringer vi kan jobbe oss gjennom, og det viser da også tallene for andre utsatte områder som Kongsvinger og Elverum. Her har vi på Kongssenteret og Kremmertorget investert i lønnsomme prosjekter som bidrar til omsetningsvekst.

Hus og hjem er omsetningsvinner

Bransjekategorien hus og hjem hadde en omsetningsvekst mot fjoråret på 6,6 prosent. Denne kategorien utgjør 16 prosent av all omsetning som skjer gjennom Sektor-sentre.
Mat og drikke utgjør hele 29 prosent av den samlede omsetningen og disse butikkene hadde en samlet vekst på 3,1 prosent. Klær, sko og reiseeffekter hadde en tilbakegang på 0,5 prosent og det er første gang denne kategorien, som utgjør 22 prosent av den totale omsetningen går tilbake etter mange år med vekst.

Nye eiere og flere sentre

Selskapet fikk nye eiere i november 2012, representert ved en investorgruppe bestående av Joh. Johannson AS, Varner Invest AS, Home Invest AS og Niam i det nyetablerte selskapet Sektor Holding AS. Dette eierskapet representerer et godt grunnlag for videre vekst, noe som også ble realisert i romjulen da dette selskapet sto i spissen for kjøpet av de tre kjøpesentrene Sjøsiden i Horten, Storbyen i Sarpsborg og Oasen i Bergen.

-Vi har gjennom det siste året vist at vi både kan utvikle, tilpasse og tilegne oss nye prosjekter og kjøpesentre.  Vi har dessuten med oss eiere som viser at de har ambisjoner med selskapet de har investert i, og vi har derfor stor tro på at vi vil vokse videre gjennom året 2013 til glede for både kunder og våre leietakere, sier Thrygg.

For ytterligere informasjon:

Administrerende direktør Eirik Thrygg